5 lut 2015

Recenzja : ''Pretty Little Liars'' Sara Shepard (I-XI)

Cześć!
Dziś recenzja na pewno wszystkim Wam znanej serii Pretty Little Liars. Kiedyś było o niej naprawdę głośno, bardzo często na blogach napotykałam się na zdjęcia tych książek. Wrzawa wokół niej nie ucichła do dnia dzisiejszego. Pewien czas temu zabrałam się za czytanie jej, zaczęłam pod koniec listopada, a skończyłam w połowie stycznia. Przeczytałam 11 tomów, dwunasty mam w pliku pdf, ale nie wiem, czy mam jeszcze na niego ochotę. Po mojej recenzji dowiecie się, dlaczego. Zapraszam do czytania! :)


Alison, szkolna gwiazda, znika w niewyjaśnionych okolicznościach. Rok później jej przyjaciółki: Emily, Aria, Spencer i Hanna zaczynają otrzymywać niepokojące SMS-y. Ktoś zna sekrety, które chciały pogrzebać wraz z pamięcią o Ali. Jak wiele dziewczyny są w stanie poświęcić, by prawda nie wyszła na jaw?

To właśnie opis zachęcił mnie do przeczytania pierwszej książki. Szkolna gwiazda nagle znika? Rok później coś zaczyna się dziać? Kto to jest A.? No i oczywiście to, że było o niej bardzo głośno, jak o wszystkich książkach serii. Poza tym okładki są naprawdę ładne, oryginalne, pomysłowe i spodobały mi się. Na dodatek prawie każda nawiązuje w jakiś sposób do tytułu (np. na okładce ''Skruszonych'' jest pokruszony lizak-serce).
Zwykłe, ciche, wydawało się że idealne miasteczko. Co tutaj mogłoby się wydarzyć? A jednak. Przez wszystkie tomy w Rosewood wydarzyło się tyle, że spokojnie wystarczyłoby na kilka ładnych lat. Dziewczyny początkowo wiodły spokojne życie, dopóki tajemniczy A. nie zaczął przesyłać im wiadomości i je szantażować. Zna wszystkie sekrety dziewczyn, które chciałyby, żeby te nigdy nie zobaczyły światła dziennego. Czy rzeczywiście tak będzie...?
Co do treści - spodziewałam się lepszych umiejętności pisarskich Autorki. Cały czas miałam wrażenie, że czytam niewartościową książkę. Była bardzo pozerska i płytka. Cały czas o ubiorze, wyglądzie i o tym, żeby mieć jak najlepsze i najdroższe ciuchy... Język najprostszy z możliwych, potoczny, bez polotu, dużo powtórzeń, a także przekleństwa. Czyta się szybko i łatwo, przyjemnie, bez większego skupienia i wysiłku. Pierwszą część przeczytałam bardzo szybko, chyba w jeden dzień (góra dwa).
Sama fabuła, wymyślenie historii - świetne! Niestety Pani Shepard nie potrafiła tego do końca dobrze wykorzystać. W kolejnych tomach rozwleka i rozwleka historię, niektóre książki są tylko podsumowaniami poprzednich, nic się w nich konkretnego nie dzieje. Gmatwa wszystko, snuje kolejne intrygi, zabija coraz więcej i więcej osób, dziewczyny obciąża kolejnymi, jak z kosmosu problemami.... I to się stało po jakimś czasie bardzo nużące.
~uwaga, w dalszej części posta pojawiają się spoilery!~
Podczas czytania kolejnych tomów coraz bardziej przerażała mnie głupota dziewczyn. W jedenastym i dwunastym miałam ochotę wywalić książkę za okno, lub krzyczeć. Jak można być tak głupim i naiwnym?! Cały czas dawały wodzić się za nos, robiły niewłaściwe rzeczy, podejrzewały złe osoby, wplątywały się w coraz to różniejsze kłopoty. Gdy zaczęły myśleć, że Gale to A., załamałam się. Może najlepszym detektywem nie jestem, ale tu już przeszły same siebie. Jak mogły ją podejrzewać? I czemu Emily nie chciała reszcie im powiedzieć o tym, że zostawiła Alison otwarte drzwi w domku? Czemu one wciąż się wzbraniały przed mówieniem sobie ważnych informacji? Czemu nie trzymały się razem, wiedząc że tak będzie najlepiej? Mogłabym tak zadawać te pytania i zadawać, jednak nie tutaj o to chodzi. Autorka dodała bohaterkom o wiele za dużo głupoty, prawie kompletnie pozbawiając ich mądrości, przez co robi się to wszystko irytujące.

Sara Shepard po sukcesie pierwszych części i ich jakże świetnej sprzedaży chyba postanowiła nastawić się na napisanie jak największej ich ilości i zarobienie ilu tylko się da pieniążków. Wszystkie tomy kończą się bowiem tak, że chcesz przeczytać następną. Że chcesz wiedzieć, co będzie dalej. Z każdym razem działo się coś takiego, że chciałeś wiedzieć, jak to się skończy. Tak było ze mną aż do ok.9 tomu. Ale potem czytałam je właściwie tylko dlatego, bo wypożyczyłam i miałam przeczytać, skoro już je posiadałam. Chciałam dokończyć i wreszcie skończyć przygodę z tymi książkami.


MOJA OCENA : 6,5/10
Czytałyście? A może macie zamiar? :)

29 komentarzy:

  1. Nie pamiętam już na której części przestałam czytać, chyba na 7 albo 8, ale dalej już się nie dało :) Jestem ciekawa jak się dalej potoczyły losy książkowych bohaterek, ale nie mam do tych książek siły :D Oglądam za to cały czas serial... I o ile dwie pierwsze serie trzymały jako-taki poziom, tak kolejne też ciągną się i ciągną, wywlekane są nowe problemy a żadnych rozwiązań :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Początkowo byłam oczarowana tą serią, niestety zaczęła mnie męczyć. Akcja ciągnie się w nieskończoność (zarówno w książkach jak i serialu), co zaczyna mnie irytować coraz bardziej.

    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zaczęłam oglądać serial ale potem jakoś zgubiłam link i przestałam, chciałabym wrócić albo chociaż przeczytać całość ale brak czasu...

    W wolnym czasie zapraszam do siebie.
    http://the-fight-for-a-dream.blogspot.com/
    Jeśli blog przypadnie Ci do gustu byłoby mi miło gdybyś zaobserwowała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dużo słyszałam o tej serii, ale nigdy jej nie czytałam ani nie oglądałam :)

    Zapraszam do siebie i jeśli blog przypadnie Ci do gustu - zaobserwuj :)

    http://justine-juustine.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Moja koleżanka czytała tę serię i powiedziała że jest świetna :) po feriach mam zamiar wypożyczyć wszystkie książki i przeczytać ^^
    nowy post na moim blogu :)-klik oraz zapraszam na konkurs!-klik

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam zamiar przeczytać, gdy znajdę trochę czasu :)
    Pozdrawiam! :))
    MalinowaMamba

    OdpowiedzUsuń
  7. moja przyjaciółka ma całą serię i chyba wydała na to z dwieście złotych :/ dla mnie to jest taki tasiemiec, ciągle się przedłużający, jak serial. chyba się nie skuszę :)
    Pozdrawiam serdecznie! mój blog

    OdpowiedzUsuń
  8. jestem nowa uciebie i bardzo mi sie tu podoba zapraszam do mnie

    Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  9. Oglądałam serial i...skończyłam na czwartym sezonie i w ogóle nie mogę ruszyć. To już jest nudne, ciągle to A., moim zdaniem serial i książki powinny zakończyć się na 3 sezonie/tomie.

    SOME TULIPS

    OdpowiedzUsuń
  10. JA w sumie nigdy nie oglądałam serialu ani nie przeczytałam książki ;/

    http://weronikachojnacka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo miło czytało się tego posta ;) Czekam na kolejne!

    U mnie za kliknięcie w link z TEGO posta zareklamuję Twój blog + zaobserwuję :)
    Mój blog *KLIK*

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy nie czytałam tej książki, a serialu tym bardziej nie oglądałam ;)
    mój blog, gorąco zapraszam ! ♥

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja kilka razy zabierałam się za oglądanie tego serialu, ale na tym się skończyło ;) Może kiedyś!

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam ten serial! Książki nie czytałam, ale z tego co słyszałam, jest bardzo podobna do serialu. Jestem na 4 sezonie, i też często zadawałam sobie pytania, już na tym sezonie "Jak można być tak naiwnym?", ale z drugiej strony, trzeba przyznać, że ja uwielbiam ten serial, trzyma w napięciu i ode mnie ma 10/10 <3

    rosy-roosy.blogspot.com- ♥

    OdpowiedzUsuń
  15. moja koleżanka ogląda serial :) A ja chyba wezmę się za książki :D
    zapraszam ♥
    madeline-girl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Nigdy nie oglądałam serialu, ani nie czytałam tych książek, jednak dużo, dużo o nich słyszałam. Pozdrawiam serdecznie :)

    Blog Mel ->klik

    OdpowiedzUsuń
  17. Kocham książke i serial ,3
    http://onlydreams8.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Przeczytałam 1 tom i bardzo mi się spodobał, potem zapomniałam o tej serii i ktoś powiedział mi, że jest serial i jakoś tak się wkręciłam w serial, że oglądam do dnia dzisiejszego. Bardzo mi się podoba, znajomi mówią, że lepszy od książki, chociaż serial też robi się już coraz bardziej naciągany ;D

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja przeczytałam dwie części ale jakoś nie mogę zabrać się za kolejną część.
    Ciekawe są:)
    Zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam pretty little liars <3 czytam obecnie 4 część i polecam bardzo :D

    + Obserwuję
    Mój Blog KLIK

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja przeczytałam prawie wszystkie części i bardzo mi się podobały. Serial chciałam oglądać, ale skończyło się na 5 pierwszych odcinkach.
    http://koniandvivi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie słyszałam o tych książkach :) Ale może kiedyś się na nie skusze. Obecnie czytam " Kto wiatr sieje?"
    Też bardzo fajna saga ;)
    http://perlley-suzanna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie czytałam :)

    Chcesz Zniszcz ten dziennik lub jego kontynuację? A może Gwiazd naszych wina?
    A może post promujący?
    Zapraszam!
    iamfuckingcrazybutiamfreee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie czytałam, ale zamierzałam.Wystarczyło jednak, bym zetknęła się z kilkoma rozdziałami przeczytanymi ukradkiem w Empiku i stwierdziłam to samo co ty.Fabuła świetnie wymyslona, ale jej realizacja denna.Zbyt płytki język, książka nie porusza ważnej tematyki.Żadnego morału.
    http://avenuefranche.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Miałam zamiar przeczytać ;)
    Pozdrawiam

    http://totalniementalna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Szczerze to myślałam , że książka jest lepsza ale chyba jednak wezmę się za jej czytanie. Oglądam serial i bardzo mi się podoba ;)
    Obserwuję bardzo fajny blog i zapraszam do mnie ;)
    faszynerka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. mysle o tym, zeby przeczytac te ksiazke:)

    poklikasz u mnie w linki? to dla mnie bardzo ważne, postaram się jakoś odwdzięczyć:)
    nickyjxo.blogspot.com Mój blog!KLIK

    OdpowiedzUsuń
  28. Przeczytałam wszystkie dostępne w Polsce części i kocham!!


    http://juulyblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Na komentarze odpowiadam TUTAJ.
Nie uznaję obserwacji za obserwację, ani spamu typu ''Świetny post linkxyzdf.blogspot.com'', takie komentarze będą jak najszybciej usuwane.